.

.

نمونه سوالات جهان بینی توحیدی شهید مطهری سری ششم

1-نظریه معروف دکارت راجع به انسان چیست ؟

 موجودی است متفکر

 موجودی است جاندار

 موجودی است عاقل

 موجودی است عالم

نایت اسکین

 2-غرایز اجتماعی جاندران  ...  و انسان  ...  است .

 جبری ، به صورت یک سلسله تقاضا

 غیرجبری ، به صورت یک سلسله تقاضا

 غیرجبری ، جبری

 به صورت یک سلسله تقاضا، جبری

 

3-درکدام آیین به واسطه برخی تحریفات اندیشه تضاد علم وایمان آمده است ؟

 یهودیت

 مسیحیت

 اشاعره

 معتزله

 

4-کدام تقسیم بندی جزءمجموعه تعلیمات اسلامی محسوب می شود؟

 اصول دین ، اصول عقاید ، اخلاقیات

 اصول دین ، احکام ، اخلاقیات

 اصول دین ، فروع دین ، اخلاقیات

 اصول عقاید ، احکام ، اخلاقیات

 

5-کدام گزینه سطح خواسته هاومطلوب های حیوانی نیست؟

 آشامیدن وخوردن

 شخصی وفردی است

 منطقه ای است

 اخلاقی

 

6-نیروی تدبیر آنجاکه ازگرایش های انسانی وایمانی جدامی شود ودرخدمت اهداف مادی وحیوانی قرارمی گیرد چه نامیده می شود؟

 نکری وتیزبینی

 نکری وشیطنت

 تیزبینی وشیطنت

 نکری وحسابگر

 

7-نیروی مقاومت درانسان جزء کدام  آثارایمان مذهبی می باشد؟

 بهجت وانبساط

 اطمینان به شرایط محیط

 روابط اجتماعی

 کاهش ناراحتی ها

 

8-درکدام تعلیمات اسلامی کاری که برعهده انسان است ازنوع تحقیقی وعلمی است ؟

 اصول عقاید

 فلسفه دین

 اخلاقیات

 احکام

 

9-کدام ایدئولوژی به "فطرت" تعبیر می شود ؟

 ایدئولوژی گروهی

 ایدئولوژی قشرخاص

 ایدئولوژی عام وانسانی

 ایدئولوژی طبقه خاص

 

10-آنچه مایه سعادت انسان می گردد چیست ؟

 تلاش و اطمینان به شرایط محیط

 تلاش وامیدواری

 امیدواری واطمینان به شرایط محیط

 خوشبینی وامیدواری

**********

روح انسان در ------- دمیده می شود. رحم مادر- جسم او- بدو تولد- هیچکدام

 

اومانیسم به معنای ....... است . آرمان گرایی اصالت علم اصالت جسم اصالت انسان

 

مجموعه تعلیمات اسلامی از یک لحاظ به چند بخش تقسیم می شوند؟ اصول  عقاید-اخلاقیات-احکام توحید-عدل-نبوت-امامت-معاد فعالیت های خارجی و  عینی انسان فعالیت های معاشی و  معادی-دنیوی و اخروی-فردی و اجتماعی

 

فعالیتهای بشری آنگاه انسانی است که: با تدبیر و تیزهوشی و  تئوری سازی باشد   با تفکر و الهام جبری  باشد   پاسخگو به دعوت طبیعت  باشد   عقلانی و ارادی و در  جهت گرایش های عالی انسانیت باشد

 

قرآن کریم از جهان خارج و جهان درون انسان به چه چیز تعبیر می کند؟ – قران از جهان خارج انسان به آفاق و از جهان درون انسان به انفس

 

فعالیت های تدبیری کارهایی هستند که به حکم ------- انجام می شود: اراده و عقل مصلحت و غریزه طبیعت و عقل طبیعت و غریزه

 

علت افزایش بیماریهای روانی و عصبی در عصر حاضر در اثر چیست؟ نگرانی ناشی از مرگ و  بیماریهای لاعلاج ضعف ایمان های مذهبی پیشرفت تکنولوژی و اسارت  انسان در آن الف و ج

 

در کدام یک از کتب تعریف شده زیر علم و ایمان متضاد هم هستند ؟ تورات    قرآن    انجیل     تورات و انجیل

 

آنچه انسان را در برخورد با مسائل اخلاقی و اجتماعی از تردید و  بلاتکلیفی نجات می دهد،چیست؟ مکتب،عقیده و ایمان   داشتن اعتقادات ماتریالیستی      داشتن آگاهی فلسفی     داشتن سیاست ملی یا  بین المللی

 

وقتی انسان گزنده ای را می بیند و پا به فرار می گذارد تحت تاثیر  کدام فعالیت انسانی است؟ تدبیری     رحمانی   عرفانی    التذاذی

 

خوش بینی از آثار چیست؟ ایمان فردی توحیدگرایی ایمان مذهبی    هستی شناسی

 

سیانتیسم به چه معنا است . ساختن انسان با فضیلت   علم گرایی محض    فلسفه گرایی محض ساختن انسان سیاست  مدار

 

آیه ی (قل انظروا ماذا فی السموات والارض)اشاره به کدام یک از منابع  تفکر دارد؟ تاریخ    جامعه    طبیعت    همه موارد

 

کدام یک جزء علل لغزش های اندیشه در قرآن نیست؟ میل ها و هواهای  نفسانی-شتابزدگی سنت گرایی-گذشته نگری تکیه بر ظن و  گمان-شخصیت گرایی   امیدواری به  نتیجه-اعتماد به نفس

 

غرایز اجتماعی جانداران ------- و انسان ------- است. جبری-به صورت یک  سلسله تقاضا    به صورت یک سلسله  تقاضا-غیرجبری جبری-جبری به صورت یک سلسله  تقاضا-جبری

 

انسان از روی طبع ------- و به صورت اکتسابی ------- است. انسان-حیوان    حیوان-انسان    انسان-انسان حیوان-حیوان

 

دستگاه عظیم خلقت،نیاز بزرگ انسان به مکتب و ایدئولوژی را چگونه  پاسخ داده است؟   از طریق عقل و علم از طریق اراده و عقل از طریق اندیشه و  ادراک از طریق افق وحی

 

آثار نیک ایمان مذهبی چیست؟ بهجت و  انبساط-امیدواری-آرامش خاطر    بهجت و انبساط-بهبود  روابط اجتماعی-کاهش ناراحتی ها امیدواری-آرامش  خاطر-تلاش بهبود روابط  اجتماعی-تلاش-امیدواری

 چه کسی از قرآن جمله ی (در تصدیق و انکار شتاب زدگی نکنید) را تفسیر  کرد؟ حضرت علی (ع) امام صادق (ع) پیامبر اکرم (ص) امام حسن مجتبی (ع/rezait.blogfa

***************

 

نمونه سوالات و خلاصه جهان بینی( انسان و ایمان) دوره ضمن خدمت

 

۱ – در کتاب جهان بینی اسلامی  مطهری موفق به نوشتن کدام جلد از کتاب نشد؟ جلد ششم امامت و رهبری – چون شهید شد

 

۲ – جلدهای کتاب جهان بینی اسلامی شامل چه جلدهایی است؟  ۱ – انسان و ایمان۲ – جهان بینی توحیدی۳- وحی و نبوت ۴– انسان در قران۵- جامعه و تاریخ زندگی جاوید ۶- حیات اخروی

 

۳ – جهان بینی اسلامی شامل چند جلد است؟ ۷ جلد که مطهری موفق به نوشتن جلد۶ امامت و رهبری نشد.

 

۴ – جهان بینی اسلامی برای مطالعه ی چه گروهی مفید است؟ همه اقشار به ویژه دانشجویان و طلاب علوم دینی

 

۵ – تفاوت عمده انسان با سایر جانداران در چیست؟ ملاک انسانیت و منشا چیزی به نام تمدن  فرهنگ انسانی گردیده و در دو ناحیه بینشها و گرایش هاست و هم چنین تفاوتش با سایر موجودات در شعاع و وسعت و گستردگی آگاهیها و شناخت ها از نظر تعالی سطخ خواسته ها و مطلوب هاست

 

 

۶- شعاع آگاهی  حیوان چگونه است؟ ۱ – ظاهری و سطحی و به درون و روابط درونی نفوذ نمی کند ۲- فردی جزیی است و از عمومیت برخوردارنیست۳ – منطقه و وابسته به محیط زیست حیوان است ۴ – بسته به زمان حال است و از گذشته و آینده خبر ندارد.

 

۷ – سطح  خواسته ها و مطلوب های حیوان چگونه است؟۱ مادی۲ – شخصی و فردی و مربوط به خودش فرزندش و حداکثر جفتش۳ – منطقه ای و مربوط به محیط خودش ۴ – به زمان حال تعلق دارد.

 

۸ – به فکر بودن اینده زنبور عسل از روی آگاهی است؟ خیر جبری و از روی غریزه و بر اساس فرمان خداست

 

۹ – انسان از نظر شعاع آگاهی چگونه است؟ ۱ – به درون و ماهیت نفوذ کرده۲ – به گذشته و اینده وقوف است ۳ – قوانین کلی و عمومی و فراگیرنده جان را کشف می کند و خاصیتیش بر خلاف گزینه حیوان در سوال ۶

 

۱۰ – انسان از نظر سطح خواسته ها و مطلوب ها چگونه است؟۱ – مادی و سودجو نیست۲ – ارمان خواه و کمال مطلوب است و …

 

۱۱ جنبه انسانی نمدن بشریکه روح تمدن به شمار میرود بخاطر چیست: بخاطر این است که منافع خود بلکه حیات هستی خود را به سهولت فدای آرمان و عقیده مقدس خود می کند.

 

۱۲ – بینش وسیع و گسترده انسان درباره جهان محصول چیست: کوششجمعی که طی قرون روی هم انباشته

 

۱۳ – بینشی که تحت ضوایط و قواعد خاص درآید چه نام دارد؟ علم

 

۱۴ – علم به معنا ی  اعم  چیست؟ مجموع تفکرات بشر در باره جهان که شامل فلسفه هم می شود- محصول کوشش جمعی بشر که ننظم خاص منطقی یافته

 

۱۵- گرایش های والا و معنوی و فوق حیوانی انسان که بر اساس  زیر بتای اعتقادی و  فکری  صورت گیرد چه نام دارد؟ ایمان

 

۱۶ – تفاوت اصلی انسان و حیوان چیست ؟ انسانسیت وابسته به علم و ایمان

 

۱۷ – چه کسی انسان را از نظر خواسته و مطلوب ها نیز بک حیوان تمام عیار می داند بدون کوچکترین تفاوتی؟ هابز فلاسفه معروف انگلستان

 

۱۸- کدام دانشمند معتقد است که حیوانات دیگر نه احساس دارند نه رنج و درد و ماشین های بی جانند شبیه جاندار و فقط انسان جاندار است؟ دکارت

 

۱۹ این که انسانیت انسان اصالت نداردتنها حیواتیش اصالت دارد مربوط به کدان نظریه است؟ اصالت انسان یا اومانیسیم

 

۲۰ روح انسان در کجا زاییده می شود؟ در دامن جسم انسان

 

۲۱- انسانیت انسان در کجا رشد و تکامل می یابد؟حیوانیت انسان

 

۲۲ – فرد تکامل یافته چگونه فردی است؟ وارسته ااز محکومیت محیط بیرونی و درونی و وابسته به عقیده و ایمان

 

۲۳ – نطفه  و روح جامعه چیست: نطفه جامعه با نهاد های اقتصادی بسته می شود و روح جامعه با جنبه های فرهنگی و معنوی جامعه است.

 

۲۴ – انسان آینده چگونه است؟ انسان آینده حیوان فکری است نه اقتصادی و انسان علم و ایمان و مسلک  است نه انسان دامن و شکم

 

۲۵-حرکات معنوی بشر چگونه است؟ حرکت یکنواخت روی خط مستقیم نیست چپ و راست دارد گاهی حرکت نمی کند و …

 

۲۶  تعیین کننده سنوشت نهایی انسان چیست؟ سیر تماملی اصیل فرهنگی او واقعیت اصیل انسانینه سیرتکاملی ابزار تولید

 

۲۷ – اندیشه تضاد علم و دین در چه عهدی اتفاق افتاد؟ عهد عتیق (تورات)

 

۲۸- ریشه این تضاد در عهد عتیق در سفر پیدایش آمده است

 

۲۹ مار باهوش ترین حیوان صحرا

 

۳۰ – آنچه در وجود انسان  مظهر شیطان است چه نفسی است؟ نفس اماره

 

۳۱ –علم: روشنایی و توانایی می بخشدوایمان عشق و امید- علم ابزار می سازدو ایمان مقصد علم سرعت می دهد و ایمان جهت –علم توانستن است ایمان خوب خواستن است – علم انقلاب برون است و ایمان انقلاب درون- علم جهان را جان ادمی و ایمان روان را روان ادمیت علم وجود انسان را بصورت افقی و ایمان به صورت عمودی- علم طبیعت ساز است وایمان انسان ساز –نیروی علم منفصل- نیروی ایمان متصل- زیبایی علم عقل است زیبایی ایمان روح – علم امنیت برونی و ایمان امینت درونی

 

۳۲ – علامه محمد اقبال لاهوری: بشریت امروز به ۳ چیز نیاز دارد تعبیر روحانی از جهان –آزادی روحانی فرد-و اصول اساسیو دارای تاثیر جهانی که تکامل جامعه بشری را بر مبنای روحانی توجیه کند.

 

۳۳- مثال گیری اروپا باعث من سرگردانی شد

 

۳۴ – اقبال لاهوری می گوید اروپای امروز را بزرگترین مانع  راه پیشرفت  اخلاق است

 

۳۵ – تاریخ تمدن ویل دورانت: اختلاف دنیای قدیم و ماشینی فقط در وسایل است نه در مقاصد چه خواهید گفت اگر همه پیشرفت های ما تنها اصلاح روش و وسایل  باشد نه بهبود غایت و مقاصد

 

۳۶- ویل دورانت: ثروت خستگی آور- عقل و حکمت نور صعیف سردی است اما عشق با داداری خارج از حدود خود دلها را گرم می کند

 

۳۷ – احیای فکر دینی در اسلام  ترجمه احمد آرام

 

۳۸ – سیانتیسم( علم گرایی محض) انسان خام ،توانا و قدرتمند و یک ساحتی می سازد.

 

۳۹- ویل دورانت برای پر کردن خلا در جامعه  ادبیات، فلسفه . هنر پیشنهاد می کند و می گوید ضرری که به دانشگاه هها و مدارس ماست بشتر از نظریه اسپنسر که« تربیت را سازگار کردن انسان  با محیط خود»که تعریف مرده و متحرک و از فلسفه « برتری مکانیکی» برخاسته محصولش پرشدن دانشگاه از علوم نظری وخالی شدن ار هنر ،فلسفه،ادبیات و تاریخ و محصولش ابزاری و شخص را از زیبایی و حکمت جدا می کند ای کاش اسپنسر کتابی نمی نوشت

 

۴۰ – اسپنسر فیلسوف معروف انگلیسی  قرن ۱۹

 

۴۱ لذات فلسفه : ویل دورانت

 

۴۲ – علم بدون ایمان تیغی اس در کف زنگی مست – چراغی است در نیمه شب در دست دزدبرای گزیده تر بردن کالا.

 

۴۳ –ئ آنجا که علم و معرفت نیست ایمان مومنان نادان وسیله ممی شود در دست منافقان زیرک نمونه اش در خوارج

 

۴۴ –  علم هم می تواند جهان سازی کند و هم انسان سازی و بهترین مددکار اانسان در رسیدن به مقاصد و پیمودن راههای ککه انسان برای آن انتخاب شده

 

۴۵ –  اصول مقدمانی فلسفه: نوشته ژرژ پولیستر : امروز ماتریالیست ا مجبورند بگویند از جنبه فلسفی ماتریالیست و از جنبه اخلاقی ایده الیست می باشیم یعنی از جنبه  نظری مادی و ازجنبه عملی و آرمانی معنوی هستیم

 

۴۶ –تاریخ شش بال نوشته جورج ساتن: نارسایی و ناتوانی علم را انسانی ساختن روابط یشر و نیاز فوری انسان به نیرون ایمان: علم در بسیاری از زمینه پیشرفت کرده اما در بعضی زمینه که مربوط به بین المللی و سیاست ملی که مربوط به روابط انسانی است با یکدیگر هنوز خود را ریشخند می کنیم

 

۴۷ – جورج ساتن درباره نیاز انسان به مثلث هنرو دیم و علم می گوید: هنر زیبایی راآشکار و از این لحاظ شادی ایجاد می کنددین محبت می آورد و موسیقی زتدگی است علم با حق و راستی و عقل سروکار دارد و ایه هوشیاری می شود هرسه بصورت مطلقی در زندگی لازم است نه به تنهایی

 

 

۴۸ – نتیجه جهان پرستی حسی خود پرستی است نه ایده پرستی

 

۴۹ کاری که ازروی اجبار و عقده های درونی صورت گیرد نوعی انفجار است

 

۵۰ – ویلیام جیمز روان شناس آنریکایی ق ۲۰ در کتاب دین و روان: دنیایی که یک فکر مذهبی به ما عرضه می شود نه تنها همان دنیای مادی است که قیافه ان عوض شده و …

 

۵۱ – قران کریم   هماهنگی ایمان مذهبی با دستگاه آفرینش: افغیر دین الله یبعون و له اسلم من فی السموات و الارض :   آیاچیز دیگری جز دین خدا جستجو می کنید هر آنچه در اسمان و زمین است بر فرمان اوست

 

ایمان مذهبی جز سرشت انسانها معرفی می کند: فاقهم وجهک للدین حنیفا فطره الله التی فطر الناس علیها: حقیت گرایانه روی خور را یه سوی دین کن همان که سرشت خدایی است و مردم را بر آن سرشته است.

 

۵۲ – تولستوی متفکر روسی: ایمان آم چیزی است که مردم با آن زندگی می کنند.

 

۵۳ – آثار ایمان  شامل : ۱ -بهجت و انبساط ۲-بهبود روابط اجتماعی ۳- کاهش ناهنجاری

 

۵۴ – بهجت و انبساط   شامل : ۱ – خوشبینی : به جهان و خلقت هستی خوشبیندتنها چیزی که موجب عقب ماندگی اوست تنبیلی و بی تجربگی اوست و انسان های مانند اوست که مانند او مکلف و مسولند   اما انسان غیر مذهبی همه چیز را تقصیر را به گردن دیگران انداخته و خود را از ان مبرا می سازد

 

۲ – روشندلی : جهان را به نور حق و حقیقت روشن می بیند

 

۳ – امیدواری: به نتیجه خوب تلاش خوب است  از نظر مادیون جان نسب به مردمی که راه درست می روندیا غلط و … بی تفاوت است ولی از نظر فرد با ایمان دستگاه آفرینش حامی مردمی است که راه را درست می روند      ان تنصروا الله ینصرکم : اگر خدا را یاری کنید خدا شما را یاری می کند

 

ان الله لا یضیع اجر المحسنین : اجر و پاداش میکوکاران از بین نمی رود

 

۴ – آرامش خاطر: انسان از تصور سعادت غرق در مسرت و از فکر شوم لرزه بر اندامش می افتد وسعادت  انسان در گروه دوچیز است ۱ – تلاش        ۲ – اطمینان به شرایط محیط

 

۵ – لذت معنوی  به حواس تعلق داردمانند برقرای ارتباط یک عنصر از اعضا با مواد خارجی  با عمق روح و وجدان سرو کار داردمانند خدمت وتحت تایر یک عامل خارجی نیست و به عنصر خاص متعلق نیست

 

۵۵ – بهبود روابط اجتماعی: انسان موجودی مختار و ازاداست و کار خویش را آزادنه و تحت عنوان وظیفه و تکلیف باید انجام دهد

 

۵۶ – تجلیات انسانی که مانند ستاره در آسمان در قرون ها می درخشند همان هایی هستند که ااز احساس مذهبی برخوردارهستند.

 

۵۷ – کاهش ناهنجاری : ایمان مذهبی در انسان نیروی مقاوم ایجاد می کند و تلخی ها را شیرین می کند

 

۵۸ – کوشش در کارهای نیک در زبان دین عمل صالح نام دارد

 

۵۹ – فعالیت انسان   شامل : ۱ – التذاذی: فعالیت های ساده و تحت تاثیر غریزه، طبیعت و عادت( طبیعت ثانویه)- برای رسیدن به یک  لذت و یا فرار از رنج عمل می کند – نوعی جاذبه و دافعه دارد انسان از انجام حین کارهای التذاذی لذت می برد- لذت را طبیعت تشخیص می دهد- لذت برانگیزاننده میل

 

۲ -تدبیری: خود کارها جاذبه و دافعه ندارد و غریزه و طبیعت انسان را به آن کارها وا نمی داردانسان به حکم عمل مصلحتی که در آن است آن را انجام می دهد یا مصلحتی نباشد آن را انجام نمی دهدیعنی  علت غایی و نیروی محرک و برانگیزاننده انسان مصلحت است نه لذت – مصلحت را عقل تشخیص می دهد – مصلحت برانگیزانده اراده است –  انجام کارهای مصلحتی  حین انجام لذت آور نیست بلکه تصور اینکه گام نهایی به سوی خیر و کمال و لذتی در آینده دارد رضایت بخش است- فعالیت تدبیری محور یک سلسه غایات و اهداف دوردست است و جنبه فردی دارد و طراح و تعیین کننده راه و روش است  و وسیله عقل است که به میزان معلوات و قضاوت او بستگی دارد

 

۶۰ انسان هر اندازه از لحاظ عقلی و ارداه تکامل تر فعالیتش تدبیری است تا التذاذی و هر اندازه به افق حیون ننزدیکتر فعالیتش التذاذی است تا تدبیری

 

۶۱ – فعالیت های تدبیری اگرچه شرط لازم انسانیت است اما شرط کافی نیست و باید در جهت گرایش های عالی باشد و یا لاقل با گرایش های عالی در تضاد نباشد.

 

۶۲ – در اصطلاحات اسلامی  نیروی تدبیر که از گرایش انسانی و ایمانی و خدا جدا شود و در خدمت اهداف مادی حیوانی قرار گیرد نکری و شیطنت است  .

 

۶۳ – منشا مسله اختلاف در زمان پیامبر نوح اتفاق افتاد.

 

۶۴ – انسان از بدو پیدایش یا لاقل دورا اختلاف نیازمند یک ایدلوژی و به اصطلاح قران و شریعت بوده است

 

۶۵ – علم به حکم خاصیت ذاتی خود تمایل به فردیت دارد و عواطف راضعیف و پیوندهای احساسی را سست می کند

 

۶۶ – آنچه بشر امروز و به طریق اولی بشر فردا را وحدت می بخشد آرمان مشترک است

 

۶۷ – اصل نبوت: کار عقل و علم و حرکت در درون این خط است

 

۶۸ – بوعلی در کتاب نجات می نویسد که نیاز به نبی بیان کننده شریعت الهی و ایدلوژی انسانی در بقای نوع انسان  و رسیدن به کمال بسی بیشتر از رویاندن نو در ابرو و مقعر بودن کف دو پا و … بقای نئع انسان بدون انکه ضرورت ایجاب کند

 

۶۹ – ایدولوژی گردن نهادن نیست پذبرفتنی است و جذب شدنی است و ایمان میطلبد

 

۷۰ – دو عنصر اساسی ایمان: عشق و اقناع

 

۷۱ – یک ایدولوژی هم باید جذب شود و هم بر جهان بینی تکیه کند بتوان عقل را اقناع و اندیشه را تغذیه کندو از طرفی خودش هدفهایی استنتاج کند که کشش و جذبه داشته باشد.

 

۷۲ – انواع ایدولوژی  شانل : ۱ عام یا انسانی: همه امسان را شامل می شود نه طبق و گروه خاصی را- وحامیانی که درست می کنند    از تمام اقشار مردم است – مانند ایدولوژی اسلامی نوعی شناخت از انسان دارد که از آن به فطرت تعبیر می شود – از نظر اسلام انسان در جریان خلقت مقدم بر عوامل تاریخی و اجتماعی است و داراب بعد وجود خاص است و دارای شعور و وجدان است و قابلیت دعوت  ، انتخاب شدن را دارد

 

۲ – گروهی : مختصص گروه و طبقه است برنامه که می دهد مربوط به آن گروه است هدف آن گروه را دنبال می کند و حامیان و سریازانش را از آن گروه جمع می کند و از نظر ها انسانی نوعی صلاحیت دعوت شدن را ندارندزیرا شعور و جدان انسانی تحت تاثیر عوامل تاریخی، در حیات قومی و ملیو یا تحت تاثیر عوامل اجتماعیدر موضع طبقاتی انسان مشخص می شودو انسان مطلق صرف نظر عوامل تاریخی و اجنماعی نه شعور، وجدان  و نه مصلحت دعوت و انتخاب دارد . مکتب مارکسیسم جز این گروه بودو و همچنین فلسفه های ملی و قومی و خاستگاهش  منافع طبقاتی و یا احساسات قومی و نژادی و حداکثر فرهنگ قومی است.

 

۷۳ – ایدولوژی اسلام از نوع انسانی و خاستگاه فطرت و مخاطب الناس و عموم مردم است  بطوری که قردت انقلاب علیه خود یعنی توبه را در انسان داراست

 

۷۴ – اسلام به حکم اینکه مذهب است و به حکم اینکه دین خاتم است بیش از هر مذهب آسمانی دیگر برای برپاداشتن عدالت اجتماعی امده است

 

۷۵ – فطرت اصیل و یگانه به فرهنگ انسان یگانگی می دهد

 

۷۶ – اسلام به حکم اینکه در جهان بینی اش قایل به فطرت یگانه است و هم طرفدار ایدولوژی یگانه و هم طرفدار فرهنگ یگانه

 

۷۷ – یک ایدولوژی انسانی نه گروهی و یک ایدولوژی یگانه نه مبتنی بر تقسیم و تجزیه و یک ایدولوژی فطری نه سوگرانه می توان بر اارزشهای انسانی متکی باشد و ماهیت انسانی داشته باشد.

 

۷۸ – اینکه یک ایدلوژی از نظر زمانی و مکانی مطلق است یا نسبی بستگی به این دارد ماهیت تحولات اجتماعی را بدانیم

 

۷۹ – قوانین تکاملی جامعه و مداری که در آن تحول دارد ثابت است جامعه تغییر منزل و مرحله می دهد نه تغییر مدار قانون تکامل انچنان که جاندار از نظر زیستی متحول و متکامل می شود اما قوانین تکامل ثابت است

 

۸۰ –   ایدلوژی علمی به حکم اینه مبتنی بر جهان بینی ناپایدار است نمی توان پایدار باشد برخلاف ایدولوژی فلسفی که مبتنی بر اصول اولیه و بدیهات اولیه یا جهان بینی مذهبی مبتنی یر وحی و نبوت

 

۸۱ – مسله فطرت ام المسایل معارف اسلامی است

 

۸۲ – اسلام مکتب جامع، واقع گرا و همه جانبه است

 

۸۳ – مجموعه تعلیمات اسلامی  شامل : ۱ – اصول عقاید: چیزهایی که وظیفه هر فرد کوشش درباره و تحصیل عقیده درباره آن است و  کاری وظیفه فرد است از نوع تحقیقی و علمی است

 

۲ – اخلاقیات: خصلت های نیکی که یک فرد مسلمان خود را به آن بیاراید و اضداد را ازخود دور کند و     کاری که برعهد فرد است مراقبت نفس و خودسازی است

 

۳ – احکام: دستورهای که مربوط به فعالیت های عینی و خارجی اعم از فعالیت های دنیوی ،معنوی، معادی فردی –  اجتماعی

 

۸۴ اصول عقاید اسلامی بر حسب مذهب شیعه: ۱ – توحید ۲- عدل ۳- نبوت ۴ امامت ۵ – معاد

 

۸۵ – اسلام درباره اصول عقاید که تحصیل آن وظیفه هر مسلمان است تعبد و تقلید را کافی نمی داند بلکه هر فرد لازم است آزادانه و مستقلا  صحت آن عقایدرا به دست آورد.

 

۸۶ – از نظر اسلا عبادت تنها عبادت بدنی(نمازه و روزه) و عبادت مالی(خمس و زکات ) نیست عبا ت فکری هم وجود دارد.

 

۸۷ – تفکر و عبادت فکریاگر در مسیر درست تنبیه و بیداری انسان قرار گیرد از سال ها عبادت بدنی بالاتر است.

 

۸۸ – اسلام اصول عقاید را جز با تفکر منطقی صحیح نمی داند.

 

۸۹ – لغزش ها ی اندیشه از نظر قران        ۱ – تکیه برظن و گمان به جای تکیه بر علم و یقین : وان تطع اکثر من فی الارض یضولک عن سبیل الله ان بتبعون الا الظت: اکثر مردم چنین هستنداگر بخواهی پیرو انها باشی تورا از را حق گمراه سازند بر آنکه تکیه شان بر ظن و گمان است نه علم و یقین: انعام ۱۱۶                                         و یا ولا تقف نا لیس لک به علم:مادامی که به چیزی یقین نکردی آن را دنبال نکن:اسرا:۳۶

 

۲ – میل و هوای نفسانی:  انسان اگر بخواهد صحیح قضاوت کند باید در مورد مطلبی که قضاوت می کند بی طرف یاشد در غیر این صورت اسیر هوا و نفس خود می شود  ان یتبعون الا الظن و ما تهوی   الانفس: پیروی نمی کنند مگر از گمان و از آنچه نفسها خواهش می کنند

 

۳ – شتابزدگی: هر قضاوت و داوری به مدرک معین لازم دارد تا مدرک به قدر لازم جمع نشود هرگونه اظهار نظر یاعث شتابزدگی و موجب لغزش اندیشه است – قران اظهار جزم را دور از احتیاط تلقی می نمایدو می گوید:  و ما اوتیم من العلم قلیلا : ان مقدار علم که به شما رسیده اندک است و برای قضاوت کافی است – امام صادق(ع) : خدا بندگانش را با دوآیه تادیب کرده  یکی اینکه به چیزی علم پیدانکردید زودی تصدیق نکنید( شتابزدگی تصدیق) دوم اینکه به چیزی که علم پیدا نکردید انکار نکنید(شتابزدگی انکار).  خداوند در ایه اعراف ۶۹ می فرماید: الم یواخذعلیهم میثاق الکتاب ان لا یقولوا علی الله الا الحق: آیا از انها در کتاب اسمانی یا فطرت پیمان گرفته نشده جز آنچه که حق است به خدا نسبت ندهید؟

 

ود در جای دیگر در ایه ۳۹ یونس می فرماید:بل کذبوا بما لم یحیطوا بعلمه::  انکار و تکذیب کردند چیزی که علم به آن احاطه نداشتند

 

۴ – سنت گرایی: قران می گوید پذیرفته و باورهای گذشتگان را که  تا زمانی که با معیار عقل نسنجیده اید نپذیرید و در برابر باورهای گذشتگان استقلال داشته باشید  و می گوید: و اذا قیل لهم اتبعوا ما انزل الله قالوا بل نتبعوا ما الفئنا علیه آبائنا او لو کان آباوهم لا یعقلون شیئا و لا یهتدون: اگر به انها گفته شود از انچه خدا وحی کرده پیروی کنید می گویند خیر ما از سنت پدرمان و جدمان پیروی می کنیم که پدران گذشته خود را برا آن یافته ایم  و …

 

۵ – شخصبت گرایی: شخصیت های بزرگ تاریخی یا معاصر از نظر عظمت و بزرگی روی فکر و اندیشه و اراده دیگران تاثیر گذاشته و کارهای انجام ممی دهند که آنها انجام می دهند قران کریم مارا به استقلال  فکری دعوت و پیروی کورکورانه اکابرو شخصیت ها را موجب شقاوت ابدی می داند و ازبان مردمی که از این را گمراه شدند بیان می کند: ربنا انا اطعنا سادتنا و کبراءنا فاصلونا السبیلا: پرودگارا:: مابزرگان و اکابر خویش را پیروی کردیم و در نهایت گمراه شدیم

 

۱۱۷ –پیامبر علمی را دارا بودن ان سودی ندارد و نداشتن ان زیانی نرساند بیهوده خواند اما علومی که راه تحقیق ان باز است و مفید است مورد تشویقو تایید اسلام است

 

۱۱۸ – قران کریم سه موضوع برای تفکر مفید و سودمند ارایه می دهد

 

۱ – طبیعت : در قران ایاتی زیادی درباره طبیعت مثل اسمان وزمین و… بیان شده به عبارتی هر امر محسوس که انسان در اطراف خود آن را می بیند قل انظروا ماذا فی السموات و الارض : بگو به مردم دقت و مطالعه کنند که در اسمان و زمین چه چیزهایی است.

 

۲ – تاریخ دعوت به مطالعه اقوام گذشته و مانند یک منیع برای کسب علم معرفی می کند

 

قد خلقت من قبلکم سنن فیسروا فی الارض فانظروا کیف کان عاقبه المکذبین: پیش از شما سنت ها و قانون هایی عملا به وقوع پیوستند پس در زمین و آثار گذشتگان گردش کنید و ببنید پایان کار کسانی را که حقایقی را که از طریق وحی به انها عرضه  داشتیم دروغ پنداشتند به کجا انجامید

 

۳ – ضمیر انسان: قران از آن به عموان منبع معرفت ویژه نام می برد – قران از جهان خارج انسان به آفاق و از جهان درون انسان به انفس تعبیر می کند

 

کانت فیلسوف مشهور آلمانی جمله ای مشهور دارد که همین جمله بر قبرش حک شده است : دو چیز است که اعجاب انسان را سخت بر می انگیزدیکی اسمان های پر ستاره است که بالای سر قرار دارد  و دیگری وجدان و ضمیری است که در درون ما  دارد./http://flowerfun.ir/

**********



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.