Online User نمونه سوالات تشریحی نظارت بالینی فرهنگیان قسمت چهارم - وبلاگ علمی آموزشی فرهنگی دینی مذهبی arj44
X
تبلیغات
رایتل

وبلاگ علمی آموزشی فرهنگی دینی مذهبی arj44

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

نمونه سوالات تشریحی نظارت بالینی فرهنگیان قسمت چهارم

1-وظایف عام  راهنمایان  آموزشی رادرمدرسه ومنطقه شرح دهید؟1-برنامه ریزیی آموزشی 2-توسعه وتحقق برنامه های آموزشی.3-نظارت وهماهنگی.4-رهبری آموزشی.5-ایجادانگیزه.6-تمرین معلمی(نمایش)7-پیشرف حرفه ای.8-اجرای پژوهشهای عملیاتی وکارائی.

نایت اسکین

 

2-ازنظربن هاریس راهنمایان  آموزشی چه وظایف رابرعهده دارند؟1-توسعه برنامه درسی.2-سازماندهی آموزشی.3-کارگزینی (گزینش واستخدام معلم).4-فراهم ساختن امکانات وتسهیلات.5-تهیه وتدارک لوازم وابزار6-به اجرادرآوردن برنامه های آموزشی ضمن خدمت.7-توجیه کارکنان جدید وآشناکردن آنان با محیط آموزشی.8-مرتبط ساختن خدمات ویژه با هدفهای اساسی آموزشی.9-ارتباط گسترده بامردم.10-ارزشیابی،برنامه ریزی،سازماندهی،واجرای فعالیت هایی برای ارزشیابی جنبه های مختلف آموزشی.

 

3- به اعتقاد ماینرگوئین وظایف سه گانه راهنمایان  آموزشی چیست؟الف:مسئولیت کمک به معلم                                      ب:مسئولیت هماهنگ کردن وقراردادن خدمات آموزشی مدرسه در اختیارهمه معلمان. ج:مسئولیت عمل کردن به عنوان یک فرد مرجع جهت کمک به رئیس آموزش وپرورش منطقه ودیگرکارکنان اجرایی.

 

4- چه وظایفی دیگری راگوئین برای راهنمایان آموزشی ضروری میداند؟1- کمک به معلم برای شناسنایی(درک)بهتر کودکان .2-کمک به رشدوپیشرفت معلم به عنوان فردی مستقل ورکن اساسی مدرسه.3-کمک به معلم درجهت استفاده موثر ومطلوب از لوازم ووسایل آموزشی.4-کمک به معلم برای اصلاح روش تدریس.5- کمک به متخصصان نظام آموزشی.6-کمک به معلم دراتخاذ بهترین روش ارزشیابی دانش آموزان .7-تشویق به منظورارزشیابی ازکار،برنامه ریزی وپیشرفت خودش.8-کمک به معلم درکسب ثبات کاری واحساس امنیت شغلی درجامعه.9-شرکت دادن معلم درگروه های آموزشی به منظوراصلاح برنامه ریزی وسعی درقبول مسئولیت ازطرف معلم. 10- آگاه کردن والدین وجامعه ازنحوه عملکردمدرسه وپیشرفتهای آن.

 

5- راهنمایان  آموزشی برای کمک به رشد حرفه ای معلمان چه وظایفی رابه عهده دارند؟دراینجاوظیفه راهنمای آموزشی اینست که به معلم کمک کند تا به این مرحله از رشد وپیشرفت حرفه ای نایل گرددوبه عنوان عنصرمستقل درمدرسه مطرح گردد.

 

6- راهنمایان  آموزشی برای اصلاح روشهای تدریس چه کمک هایی میتوان به معلمان ارائه دهند؟ راهنمای آموزشی باید به معلم کمک کند تابهترین وموثرترین روش تدریس را با توجه به موقعیت معین انتخاب کندوازبه کاربردن روش های غیر موثر،ولی سهل وآسان که به آن عادت کرده است بپرهیزد.راهنمای آموزشی بابازدیدهای منظم ومکرر سعی میکندجنبه های غیر موثر روش تدریس نعلم را بشناسدو با تجربه وتحلیل آن وبا همکاری معلم آن را اصلاح کند.

7- معلمان درقبال ارزشیابی ازکارشان چه وظیفه ای دارند؟وظایف راهنمایان آموزشی در این زمینه چیست؟معمولا معلمان متکی نفس از نحوه کارخودش راضی هستندوخودرا معلمان موفقی می دانند.ازارزشیابی کارشان بوسیله راهنمای آموزشی استقبال می کنند.درحقیقت آنان به درجه ای ارشدوپیشرفت حرفه ای رسیده اند که تشخیص دهند نم تواننددرمورد خود وکارشان بطور صحیح قضاوت کنندمگرآنکه افراددیگری بدون تعصب وبطورمنصفانه دراین کاربه آنان کمک کنند.راهنمایان آموزشی:درطول سال تحصیلی بابازدیدهای خوداز کلاس درس معلمان به طور مرتب آنان را ارزشیابی میکنند.اگر معلمی در روش تدریس دچار رکود شدید شده است راهنمای آموزشی باید ایراد اساسی کار او را برطرف کند.خودسنجی وارزشیابی به وسیله راهنمای آموزشی   به معلم فرصت می دهدتا اصلاحات لازم رادر اجزای کارش به وجود آورد. 

 

8-ثبات وامنیت شغلی به چه دلیل برای معلمان اهمیت دارد؟احساس ثبات وامنیت شاید به مراتب با همیت تر از احراز خودشغل باشد.امنیت شغلی معلمان از جنبه های گوناگون موجب می شودکارائی واثربخشی آنان تا حد بسیاری افزایش یابد.که البته شاید اوضاع اقتصادی آن از ابعاددیگرمملوس ترباشد.معمولا اگردربیشتر نظامهای آموزشی با توجه به هزینه های زندگی ،اقتصادی ،تحصیلات ،تخصص وتجربه ؛حقوق ومزایایی آنان اختصاص می یابد.باید فرصت هایی مناسب برای رشد وپویایی معلمان فراهم کند تا منجربه بروز توانایی هاوخلاقیت های فردی معلمان شود.دربعد اجتماعی احترام ومنزلت را درامعه فراهم میکند.

 

9-به چه علت باید معلمان رادربرنامه ریزی های درسی شرکت داد؟مشارکت معلمان در برنامه ریزی هاو تصمیم گیری سازمان ،آنان را درقبال اجرای مصوبات ،بیشتراحساس مسئولیت می کنند.همان طورکه تعریف نقش معلم با همتای دیروزی آن متفاوت کرده است.نقش راهنمای آموزشی هم تغییر یافته است.این تغییرات از نقشها ایجاب می کند که معلمان نقش های جدیدی را تقبل کنند.

 

10-مدرسه چه نقشی درایجادارتباط باجامعه دارد؟نیازی به گفتن نداردکه ازنظرفرهنگی هرچه فرهیختگی افرادجامعه ای هرچه بیشترباشدحساسیت آنان نسبت به عملکردآموزش وپرورش بیشترخواهد بوددرنتیجه مسئولیت پذیری مدیران آموزش وپرورش نیزبیشتر خواهد بود.

تاریخ ارسال: پنج‌شنبه 24 فروردین 1396 ساعت 21:13 | نویسنده: Arj44 | چاپ مطلب
نظرات (0)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.