.

.

درس 18 کتاب تفکر و سواد رسانه ای

درس 18 کتاب تفکر و سواد رسانه ای

زندگی دوم

این عکس دنیای صفر و یک (زبان ماشین) را  نشان می دهد
هر دستور و فرمانی که به هر زبانی به ماشین(کامپیوتر)داده شود بایستی به زبان ماشین همان صفر و یک ترجمه شود تا ماشین آنرا بفهمد و اجرا کند.

 منظور از زندگی دوم در سواد رسانه ای ،زندگی در دنیای فضای مجازی رسانه هاست،زندگی در دنیای صفر و یک هاست،زندگی در شبکه های اجتماعی رسانه هاست و ...

 

ویژگی های همچون سرعت زیاد، دسترسی سهل و آسان، ذخیره ی حجم بسیار زیادی از اطلاعات،افزایش زیاد دقت انجام کار،درگیر کردن هم زمان چندین حس و انجام هم زمان چندین کار فناوری های ارتباطاتی سبب شده که انسان برچهار محدودیت زمان،مکان،زبان و امکانات غلبه کند.

فناوری ارتباطات باعث شده است که انسان بر محدودیت زمان ، مکان، زبان و امکان غلبه کند مثلا در گذشته باید در ساعت خاصی در بانک حضور پیدا می کرد برای انجام عملیات بانکی الان در هر زمان و هر مکانی می توانداینکار را انجام دهد به راحتی از هر نقطه از جهان که می خواهد به صورت اینترنتی خریدکند در برخی از کرسی های درسی که دانشگاه های معتبر جهان ارائه می دهند ثبت نام و شرکت کند یا در هر ساعت از روز و از هر کجا در کلاسهای مجازی شرکت کرده و ویدیو های ضبط شده را ببیند(شرکت در دوره های باز آموزی کوتاه مدت کارکنان دولت نمونه دیگر) با استفاده از نرم افزار های معتبر بر محدودیت زبانی غلبه پیدا کرده است می تواندبه هر کشوری بدون محدودیت زبانی سفر کرده و صحبت کند یا از نرم افزارهای مترجم استفاده کند علاوه بر این رسانه تسهیل گری می کند

تصویر ص 141:  تصویر نشان می دهد که با پیشرفت فناوری ارتباطات و تکنولوژی  همه چیز در سر انگشتان ماست(دنیا در دستان ماست) با گسترش تلفن همراه و کاربردهای آن، تاثیرات زیادی بر نسل جوان ایجاد شده است. به طوری که بسیاری از به وجود آمدن فرهنگ جدیدی به نام فرهنگ تلفن همراه، یا شکل گیری نسل انگشت شصت ( به معنای این که جوانان در همه جا، همواره دستشان روی صفحه کلید تلفن همراهشان است و با انگشت  شصت در حال ارسال و یا دریافت پیام جدیدی هستند) سخن گفته اند.

تصویر دوم ص 141 : تشییع جنازه مرحوم مرتضی پاشایی است (قدرت رسانه )

گفت و گوی کلاسی ص 142 در بین انواع رسانه بر تلفن همراه متمرکز شده است و اثرات منفی و مثبت آن را خواسته است اثرات مثبت اینکه امکان تماس با دیگران در هر مکان را برای ما فراهم کرده است، گرفتن فیلم و عکس و ثبت خاطرات، خواندن کتاب، استفاده از انواع نرم افزار و اپلیکیشن

اثرات منفی که روابط رودرو را کم شده است و جایگزین روابط واقعی شده است وقت و پول زیادی را از ما می گیرد باعث گسترش فردگرایی و انزواطلبی شده است

بقیه سوالات حالت فردی دارد یعنی هر دانش آموز با توجه به استفاده ای که از تلفن همراه می کند پاسخ می دهد

 

بیشتر بدانید ص 142

تصویر ص 142 ونگوک نقاش معروف هلندی است عکس کنایه به همگیر شدن استفاده از موبایل دارد

تصویر ص 143 دو پرنده را نشان می دهد که قفس هایشان شبیه موبایل هست در واقع تلفن همراه ما را زندانی کرده و منجر به رشد فردگرایی و انزوا طلبی شده است

تصویر ص 144  شبکه های اجتماعی را به تصویر کشیده  

درمورد گفتگوی کلاسی ص 144 با یک سرچ ساده می توانیدانواع شبکه های اجتماعی که الان بیشتر استفاده می شود را بیابید و تفاوت و شباهت های آنها را پیدا کنید.
مثل آدرس     
https://www.yjc.ir/fa/news/4677443

 

چگونه یک تارنما(وب سایت) را اعتبار سنجی می کنید؟
با توجه به سوالات مطرح شده براحتی می توان محتوای یک تارنما اعتبار سنجی کرد
 این آدرس هم مربوط به شبکه آموزشی رشد است
http://myroshd.ir


عکس و مکث ص 146: این عکس مریوط به یک چوبان اهل ترکیه است که نشان از درسترسی آسان به فناوری های ارتباطی می باشد
توسط سلولهای خوشیدی که روی اون حیوان قرار داده ،موبایل و وسایل دیگرش را شارژ می کند

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.