.

.

وظایف گوش و اهمیت آن

وظایف گوش بسیار اهمیت دارد . گوش اندام شنوایی است . یادگیری نیز با شنوایی ارتباط نزدیک دارد . لذا هر گاه در کار شنوایی مشکلی ایجاد شود روی میزان یادگیری کودکان ، اثر منفی بجای می گذارد کودکانی که مشکلات شنوایی دارند معمولا دچار عقب ماندگی های درسی می شوند و به خصوص در درسهایی مثل دیکته که شنیدن صحیح کلمات در آنها اهمیت دارد دچار اشکالات بیشتر می شود . تشخیص ضعف قدرت شنوایی به اسانی انجام می شودو سمعک های مناسب برای رفع این مشکل در دسترس است . از وظایف گوش اینست که گوش علاوه بر شنوایی ، به انسان کمک می کند که تعادل خود را حفظ کند و وضعیت قرار گرفتن خود را درک کند و جهت صداها را مشخص نماید .

 
 وظایف گوش چیست ؟

 وظایف گوش در زندگی انسان نقش پر رنگی دارد . به طوری که در بیماری های گوش ، علاوه بر اینکه در قدرت شنوایی انسان اختلال ایجاد می شود ، معمولا حالت عصبانیت ، بی خوابی ، بی قراری و گاهی سردرد و استفراغ دیده می شود و انسان حالت روانی متعادل خود را از دست می دهد . با توجه به این مطالب معالجه بیماری های گوش اهمیت زیاد دارد . معالجات ناقص بیماری های گوش ممکن است سبب ناشنوایی کامل یا کم شدن قدرت شنوایی شود .

سر و صداهای مداوم ، مشاغلی که الزاما با این کار در محیط پر سر و صدا همراه است و افراد از گوشی های مخصوص برای کنترل اثر «آلودگی صوتی» استفاده نمی کنند نهایتا به اختلافات شنوایی و حتی عوارض روانی – عصبی منجر می شود .

در مجرای گوش خارجی غده هایی وجود دارد که یک ماده مرطوب و چسبناک به نام واکس گوش ترشح می کنند ، وجود این ماده سبب جمع شدن کثافات در مجرای گوش می شود لذا باید به طور مرتب به کمک کمی پنبه که روی چوب کبریت قرار داده شده با احتیاط مجرای گوش را پاکیزه ساخت و هیچگاه نباید چوب کبریت یا چیز تیزی را وارد گوش کرد .

اجتناب از آلودگی های صوتی برای بهبود وظایف گوش

آثار سوء سر و صدا را بخصوص صداهای بلند ، صداهای آزاردهنده و حتی صداهای نه چندان بلند اما مداوم را بر قدرت شنوایی و آرامش روانی مورد مطالعه قرار داده اند و بر اجتناب ازآلودگی های صوتی برای پیشگیری از عوارض سوء آن تاکید کرده اند .

در قران کریم از جمله در ایه 19 سوره لقمان ضمن توصیه بر کاستن از ارتفاع صدا و در ایات 2 و 3و 4 سوره حجرات همین موضوع به عنوان ادب سخن گفتن مطرح شده است .

امام صادق فرمودند : زیادی سرو صدا باعث از بین رفتن روزی انسان می شود و در روایتی دیگر از ان حضرت باقی ماندن سر و صدا را مایه گرفتاری و استرس دانسته شده است ، در روایت دیگری حتی از سرو صدای ناشی از زنگوله هایی که بر مرکب می بستند نیز تهی شده است . درمورد کم شنوایی در اثر سر و صدا  بیشتر بدانید .

وظایف گوش

بیماریهای گوش فقط بر روی شنوایی و شنیدن تاثیر نمی گذارد. باکه موجب بی خوابی ، عصبانیت و حتی حالت تهوع هم می شود و بر سلامتی سایر اعضای بدن تاثیر میگذارد.

در این بخش با وظایف گوش اشنا شدیم. سعی کنید اجازه ندهید ابی در گوشتان بعد از حمام بماند. اما نمیتوانید هر چیزی را هم درون گوشتان ببرید. خیلی مراقب پرده گوشتان باشید. شاید بهترین راه لوله کردن دستمال کاغذی و فرو بردن ان داخل گوش باشد.

منبع :

asanteb.com

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.