حفظ عفت کلام
عمران بن نعمان نقل کرده است: حضرت صادق(ع) دوستی داشت که همیشه همراه حضرت
بود. روزی در رکاب امام در بازار کفاش ها می رفتند و غلام این شخص که اهل
«سند» بود، به دنبالش می رفت، همین طور که می رفتند، آن شخص به عقب سرش
نگاه کرد و غلام خویش را ندید. چند بار برگشت و نگاه کرد، باز او را نیافت.
خیلی عصبانی و ناراحت شده بود، ناگهان مشاهده نمود که غلام با سرعت می آید
(گویا مغازه یکی از کفاش ها نظر غلام را جلب کرده و مدتی در آنجا به نظارت
ایستاده بود). وقتی غلام نزدیک شد، یار امام به آن غلام گفت: کجا بودی
مادر فلان؟ حضرت تا این کلام را شنید از تعجب دست به پیشانی زد و فرمود:
سبحان الله مادرش را به زنا متهم می کنی؟ من خیال می کردم تو خوددار و
پارسایی! و اکنون می بینم که ورع و پارسایی نداری!
عرض کرد: قربانت گردم مادرش زنی است از اهل «سند» و مشرک است. حضرت فرمود:
مگر نمی دانی که هر ملتی برای خود ازدواجی دارد؟ از من دور شو دیگر نمی
خواهم با تو باشم. حضرت اینرا فرمود و از آن مرد دور شد.
عمران بن نعمان به نقل از این داستان می گوید: «دیگر هرگز حضرت را با آن مرد ندیدم که راه برود و همنشین باشد.»(۱)
۱- اصول کافی، ج ۴، ص ۱۶
فحش دادن و دشنام عملی زشت و گناه مسلم است و
هرگز درخوراهل ایمان و انسان های خدا جو و با وقار و مودب به ادب اسلامی
نمی باشد. مقابله به مثل در امثال این مورد که گناه و زشتی آن مسلم است،
نیز شایسته مومن نیست، بهترین برخورد با آدم فحاش بی توجهی کریمانه به او
است. قرآن کریم در صفات مومن می فرماید: و اذا مرو باللغو مرو کراما.
هنگامی که با لغو برخورد می کنند، کریمانه از آن عبور می کنند.
فحش در احادیث و روایات
در متون و منابع غنی اسلامی و روایات پیشوایان
دین علیهم السلام صحبت رکیک ٬فحش دادن و عدم عفت کلام ٬بسیار مذمت شده و
نهی گردیده است.در روایتی آمده که:
ـ الامام الصادق( علیه السلام ): « اِحفَظ لِسانَک عَن خَبیثِ الکلامِ ». « زبان خود را از بیان کلمات زشت و رکیک محافظت کن ».
ـ الامام علی( علیه السلام ): « الفُحشُ وَ
التَّفَحُّشُ لَیسا مِن الإسلامِ ». « دشنام دادن و بد دهنی ( یا دشنام
شنیدن ) از اسلام بدورند ».
ـ الامام باقر( علیه السلام ): « اِنَّ اللهَ
یبغِضُ الفاحِشَ المُتَفَحُّشَ ». « خداوند شخص ناسزاگوی بد دهن ( یا دشنام
شنو ) را دشمن دارد ».
ـ رسول الله( صلی الله علیه و آله ): « ایاکُم وَ الفُحشَ ؛ فَاِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ لایحِبُّ الفاحِشَ المُتَفَحِّشَ ».4
پیامبر خدا( صلی الله علیه و آله ): « از دشنامگویی بپرهیزید، زیرا خدای عزوجلّ ناسزاگوی بد دهن را دوست ندارد ».
ـ
رسول الله(صلی الله علیه و آله ): « ما کَانَ الفُحشُ فی شیءٍ قَطُّ
اِلّا شانَهُ، وَ لا کانَ الحَیاءُ فی شیءٍ قَطُّ الّا زانَهُ ». « زشت
گویی ( و زشت کرداری ) هرگز در چیزی نبود مگر اینکه آن را عیبناک گردانید و
شرم و حیا هرگز در چیزی نبود مگر اینکه آن را آراست ».
ـ
الامام علی( علیه السلام ): « اَسفَهُ السُّفَهاءِ المُتَبجِّحُ بِفُحشِ
الکَلامِ ». « نابخردترین نابخردان، کسی است که به دشنامگویی افتخار کند ».
ـ الامام علی( علیه السلام ): « مَن افحَشَ شفا حُسّادَهُ ». « کسی که دشنام دهد دل حسودانش را خنک گرداند ».
ـ الامام صادق( علیه السلام ): « مَن خافَ النّاسُ لِسانَهُ فهُوَ فی النّارِ ». « هرکس که مردم از زبانش بترسند او در آتش است ».
ـ
الامام الصادق( علیه السلام ): « مِن عَلاماتِ شِرکِ الشَّیطانِ الذی
لایشُکَّ فیهِ ان یکونَ فحّاشاً لایبالی ما قالَ و لا ما قیلَ فیهِ ». «
یکی از نشانه های شریک شیطان که تردیدی در آن نیست، این است که شخص
دشنامگوی باشد و باکی نداشته باشد که چه گوید و چه شنود ».
ـ
رسول الله( صلی الله علیه و آله ): « اِنَّ مِن شَرِّ عِبادِ اللهِ مَن
تُکرَهُ مجالستَهُ لِفُحشِهِ ». « یکی از بدترین بندگان خدا کسی است که به
سبب بدزبانی و دشنامگوییش، همنشینی با او ناخوشایند باشد ».
ـ
رسول الله( صلی الله علیه و آله ): « اِنَّ مِن شَرِّ الناسِ مَن تَرَکَهُ
الناسُ اتِّقاءَ فُحشِهِ ». « از بدترین مردمان کسی است که مردم، از ترس
ناسزاگویی او، وی را ترک کنند ».
ـ
الامام الصادق( علیه السلام ): « البَذاءُ مِن الجَفاءُ وَ الجَفاءُ فی
النّارِ ». « بدزبانی از بی ادبی است و بی ادبی در آتش می باشد ».
ـ الامام علی( علیه السلام ): « مِنَ الفُحشِ کَثرَهُ الخُرقِ ». « خشونت و بدخویی زیاد، از جملة زشتیها است ».
ـ الامام باقر( علیه السلام ): « سِلاحُ اللِّئامِ قَبیحُ الکَلامِ ». « حربة فرومایگان زشتگویی است ».
ـ
الامام زین العابدین( علیه السلام): « مَن رَمی النّاسَ بما فیهم رَمَوهُ
بما لَیسَ فیهِ ». « هر که از عیبهایی که مردم دارند سخن بگوید، مردم
عیبهایی را که ندارند به او نسبت دهند ».
ـ
رسول الله( صلی الله علیه و آله ): « اِذا نَسَبَکَ رَجُلٌ بما یعلَمُ
مِنکَ فلاتَنسِبهُ بما تَعلَمُ مِنه، فَیکونَ أجرُ ذلک لک وَ وَبالُهُ
عَلَیهِ ». « هرگاه کسی از تو چیزی می داند و آن را به تو نسبت داد، تو
آنچه را از او می دانی به وی نسبت مده ( و اظهار مکن ) تا ثواب این کار از
آنِ تو باشد و گناهش از آنِ او ».
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: ورود انسان بد زبان به بهشت حرام است.
از
امام باقر علیه السلام نیز در این زمینه رسیده است که: بهتر و زیبا تر از
آنگونه که دوست دارید دیگران با شما سخن بگویند٬با آنها سخن بگویید٬به
درستیکه خداوند کسی را که به مومنین ناسزا دهد و آنها را لعن کند و طعنه
بزند ٬دشمن دارد.
امام
صادق علیه السلام فرمودند: خداوند می فرمایدکه هرکس به دوست من(یعنی
مومن)اهانت کند(چه با زبان و چه با رفتار) به جنگ با من برخاسته است. اصول
کافی ج ص ۳۵۲
با توجه به حرام و گناه بودن فحش و ناسزاگویی، نمی توان پاسخ کار حرام و معصیتی را با حرام و معصیت داد.
روزی امیرالمومنین(علیه السلام) شنید که مردی به جناب قنبر دشنام می دهد
و قنبر خود را آماده کرد او را فحش بدهد، حضرت فریاد زد: قنبر، آرام باش!
دشنام گویت را با خواری واگذار که با این کار خدا را خشنود میکنی و شیطان
را خشمگین می سازی و دشمنت را کیفر می دهی.
سپس امام سوگند یاد کرد که «هرگز
شخص با ایمان، پروردگار خود را از چیزی همانند« حلم و خویشتن داری» راضی
نساخته، شیطان را با سکوت خشمگین نکرده، احمق را با خاموشی، مجازات ننموده
است.( سفینةالبحار، چاپ قدیم، ج1، ص300، واژه حلم)
در روایات برای فحش و ناسزاگویی یا ترک آن به خاطر اطاعت از خدا و ترس از عذاب الهی، آثار و نتایجی ذکر شده است.
امام صادق(علیه السلام)فرمود: هر که به مسلمانی فحش دهد، خدا برکت را از
روزی اش می گیرد و لطف و رحمتش را از او بر می دارد او را به خودش واگذار
می نماید، و زندگی اش را به سوی فساد و تباهی سوق می دهد.( اصول کافی، ج2،
ص226)
پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله)فرمود: برای هر کس کاری زشت و ناسزا یا
شهوتی رخ نماید و او به خاطر ترس از خدا از آن بپرهیزد، خدا آتش جهنم را بر
وی حرام میکند و از هول و ترس بزرگ قیامت، نجاتش می دهد.( بحارالانوار،
ج67، ص378)
امام صادق (علیه السلام) می فرمایند : کسی که می خواهد
کلام زشت را از خودش دور بکند با سوره ی همزه مانوس باشد . در روایت داریم
که کسی که سوره ی همزه را بیست و یک بار می خواند کلام های زشت و سخن
بدگویان را از خودش دور کرده است