خبرگزاری ایسنا: معاون
پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش به جزئیات کامل طرح کیفیتبخشی به
پنجشنبههای مدارس اشاره کرد و گفت: طرح یک روز با نشاط در ۲۱۵۱ مدرسه
اجرا خواهد شد. حمیدرضا کفاش، در خصوص طرح دستورالعمل مدیریت
کیفیتبخشی روزهای پنجشنبه در مدارس اظهار داشت: روزهای پنجشنبه، فرصتی
مغتنم است تا برخی از فعالیتها و برنامههایی که در طول هفته به دلیل
مختلف امکان پرداختن به آن از سوی مدارس فراهم نیست را با بهرهمندی از
ظرفیتهای درون و برون مدرسهای مدیریت کرد و نسبت به طراحی و اجرای برنامه
های کاربردی اقدام شود.
وی ادامه داد: به منظور ایجاد زمینه مناسب
برای پاسخ به نیازهای آموزشی و پرورشی دانشآموزان دوره ابتدایی،
دستورالعمل برگزاری برنامه «کیفیت بخشی روزهای پنجشنبه در مدارس» با
امضای وزیر آموزش و پرورش به ادارات کل آموزش و پرورش استانها ابلاغ شده
است.
کفاش با بیان اینکه این طرح بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و
پرورش اجرا میشود، گفت: طرح کیفیتبخشی به پنجشنبههای مدارس برای
دانشآموزان دختر و پسر در 2151 مدرسه ابتدایی دوره اول و دوره دوم اجرا
میشود.
وی اظهار داشت: شرایط مدارس مجری طرح این است که تعداد
دانشآموزان دوره ابتدایی اول و دوم مدرسه، حداقل 100 نفر باشد و
زیرساختهای لازم برای انجام بازیهای بومی و محلی و فعالیتهای فرهنگی،
هنری و ورزشی داشته باشد؛ ضمن اینکه حداقل یک سالن چند منظوره برای انجام
فعالیتهای کارگاهی داشته باشد؛ یا از فضای مدارس مجاور امکان بهرهمندی
داشته باشد و از سویی مدیر مدرسه روز پنجشنبه در مدرسه امکان حضور داشته
باشد.
وی به محتوای برنامههای روزهای پنجشنبه اشاره کرد و گفت: با
توجه به تعطیلی روزهای پنجشنبه لازم است تدبیری اندیشیده شود تا
دانشآموزان دوره ابتدایی (اول تا ششم ابتدایی) بر اساس میل و رغبت و به
صورت داوطلبانه به همراه مربیان و معلمان علاقهمند خود در محل آموزشگاه
حاضر شوند و به فراگیری مهارتهای مدنظر و یا انجام بازیها و فعالیتهای
فرهنگی، هنری و ورزشی بپردازند.
کفاش افزود: در این روز دانشآموزان
بر اساس روشهای علمی و تربیتی و زیر نظر مربیان توانمند، ضمن آشنا شدن با
انواع بازیهای بومی و محلی، کاربرد و نحوه ساخت اسباببازیها، برگزاری
اردوها و بازدیدهای گروهی و فعالیتهای کارگاهی فرهنگی و هنری در کلاسهای
قصهگویی و داستانگویی نیز حاضر میشوند تا با مجموعهای از فعالیتهای
مرتبط آشنا شوند.
وی اضافه کرد: اصلیترین هدف آموزشی و تربیتی در
این برنامه، توسعه و ترویج فعالیتهای نشاط آفرین با استفاده از منابع
مختلف آموزشی، فرهنگی داستانی و قصههای محلی است که باید برای تحقق آن از
تمامی ظرفیتهای موجود و ممکن بهره برد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر
آموزش و پرورش ادامه داد: در این ایام که در تمام طول سال تحصیلی استمرار
خواهد یافت مدارس مجموعه فعالیتها و برنامههای خود را در قالب ایستگاهها
و کارگاههای آموزشی، کلاسهای متنوع فرهنگی و هنری، اردو و بازدید،
مسابقات و جشنوارهها، بازیهای علمی و کاربردی و .... برای دانشآموزان
طراحی و ارائه میکنند.
وی با بیان اینکه این طرح از ابتدای سال
تحصیلی 9493 به مدت یک سال تحصیلی، اجرا میشود، اظهار داشت: آغاز
برنامهها از هفته دوم مهر ماه است و به منظور برنامهریزی و تمهید
زمینههای اجرایی این طرح، کمیته هماهنگی با ترکیب مدیر کل آموزش و پرورش
استان به عنوان رئیس کمیته، معاون پرورشی و فرهنگی به عنوان دبیر کمیته،
معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت، معاون تربیت بدنی و سلامت، معاون آموزش
ابتدایی، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیر ارزیابی عملکرد
و پاسخگویی به شکایات و رئیس گروه انجمن اولیاء و مربیان به عنوان اعضا،
تشکیل میشود.
وی در خصوص منابع مالی این طرح نیز گفت: به منظور
تأمین منابع اعتباری طرح، ادارات آموزش و پروش با هماهنگی مدارس مجری نسبت
به جذب و جلب حمایتهای مالی با تأکید بر کمکهای ستادی در صورت تأمین
اعتبار برای کمک به خرید ملزومات مورد نیاز، اختصاص بخشی از اعتبارات
استانی به ویژه فصل فرهنگ و هنر، مشارکتهای اولیاء دانشآموزان و جلب
حمایتهای خیرین حقیقی و حقوقی، نمادها و سازمانها اقدام میکنند.
کفاش
افزود: به تمام مدیران، مربیان و عوامل اجرایی طرح برابر مقررات آموزش و
پروش از محل مشارکت اولیاء دانشآموزان حقالزحمه در نظر گرفته شود و از
تمام مدیران مدارس مجری پس از پایان دوره آزمایشی به طریق مقتضی قدردانی به
عمل میآید.
وی ادامه داد: به تمام دانشآموزان شرکت کننده در طرح،
گواهینامه حضور اهدا میشود و تمام دانشآموزان شرکتکننده در طرح از
اولویت انتخاب برای قدردانی نظیر شرکت در اردو، جشنوارهها، حضور در سینما
و ... از سوی آموزش و پرورش منطقه برخوردار میشوند.