دکل دریایی GSP FORTUNA که بیشتر پول خرید آن توسط شرکت تأسیسات دریایی
پرداخت شده است، به جای تحویل به ایران در ابتدا به امارات منتقل و سپس به
خلیج مکزیک منتقل شد تا قرارداد ۸۹۴ روزه شرکت پمکس و شرکت GSP را اجرایی
کند.
روزنامه ایران نوشت:رسانههای خارجی خبر دادهاند که این دکل
در فوریه سال ۲۰۱۴ عازم خلیج مکزیک شده و هم اینک مشغول عملیات حفاری است.
از سوی دیگر؛ علی علیلو عضو کمیسون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه
«خبرهای خوبی از حوزه حفاری و دکل های نفتی از وزارت نفت شنیده نمی شود»؛
موضوع گم شدن دکل نفتی را عجیب و توجیه ناپذیر ارزیابی می کند و خواستار
برخورد جدی و روشن شدن وضع پرونده دکل نفتی است.
علیلو تاکید
کرد:« در باره دکل حفاری اخبار بسیار بدی رسیده است، گم شدن دکل نفتی با
هیج عقل سلیمی توجیه پذیر نیست و معنا ندارد». وی افزود:« دستگاههای نظارتی
باید وارد عمل شوند، به طور حتم برای مدیران ارشد محل این دکل مشخص است با
توجه به شایعات، مدیران با سکوت در این موضوع، خود را زیر سوال می برند».
واقعاً برای مسئولین کشور که این هم شیفته مال و منال شده اند متاسفیمکد مطلب: 279234
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۴
واکنش وزیر احمدی نژاد به گم شدن دکل نفتی
وزیر سابق نفت با تاکید بر اینکه مشکلات احتمالی در عملکرد شرکتهای
پیمانکاری در وارد کردن دکل حفاری ارتباطی با وزارت نفت نداشته و خود این
شرکتها مسئول هستند، گفت: اگر در این پرونده تخلفی است، دستگاه قضایی
قاطعانه رسیدگی میکند.
خبرگزاری
فارس: رستم قاسمی وزیر سابق نفت در پاسخ به پرسشی درباره گم شدن دکل حفاری
دریایی، گفت: طرح این مساله به این شکل بسیار جای تعجب دارد، چرا که مگر
دکل حفاری خودکار است که گم شود.
وی توضیح داد: دکل حفاری دریایی حداقل 50 نفر خدمه دارد و جابه جایی آن تشریفات خاص و ویژهای دارد و گم شدن یک دکل معنایی ندارد.
وزیر
سابق نفت تصریح کرد: باید توجه کرد که وزارت نفت یک مجموعه حاکمیتی و
کارفرمایی است و دکلهای حفاری مربوط به شرکتهای پیمانکاری است.
وی
اضافه کرد: شرکت تأسیسات دریایی که مالکیت عمده آن مربوط به بنیاد تعاون
ناجا و صندوق بازنشستگی نفت است، به عنوان پیمانکار شرکت نفت و گاز پارس در
پارس جنوبی فعالیت میکند و براساس آنچه مدیر عامل سابق این شرکت گفته
است، یک فروند دکل حفاری خریداری شده و بخشی از پول آن را پرداخت کردهاند و
ضمانتهای لازم را نیز دریافت کردهاند.
وی افزود: ظاهرا به
دلایلی برای تحویل دکل به طرف ایرانی مشکلاتی ایجاد شده است که پرونده آن
در دادگاه داوری بین المللی در حال رسیدگی است و به صورت همزمان
دستگاههای نظارتی داخلی نیز مشغول پیگیری آن هستند.
قاسمی تاکید
کرد: عملکرد شرکتهای پیمانکاری که خود دارای شخصیت حقوقی مستقل، مدیر
عامل، هیئت مدیره و مجمع عمومی هستند، به وزارت نفت ارتباطی نداشته است و
در عین حال در آن زمان هیچ گزارشی درباره مشکلات این دکل یا وقوع تخلف در
این پرونده به وزارت نفت ارسال نشده است، تا ما نسبت به آن عکسالعمل نشان
دهیم.
وزیر سابق نفت تصریح کرد: اگر کسی در جریان خرید این دکل یا
موارد دیگر در شرکت تاسیسات دریایی یا دیگر شرکتهای مربوطه تخلفی مرتکب
شده باشد، باید از سوی دستگاه قضا قاطعانه و به سرعت مورد رسیدگی قرار
بگیرد و مطالبه ما هم از دستگاه قضا همین است.
وی در پایان گفت: در
کنار همه این موارد این نکته نیز باید مورد توجه قرار بگیرد که رسانهای
کردن چنین مواردی قبل از رسیدگی در دادگاه بینالمللی و داخلی چندان منطقی
به نظر نمیرسد.