ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
1 - دیدگاهی که تربیت را « سازگار کردن انسان با محیط خود » می داند ، برخاسته از کدام فلسفه است ؟
فلسفه ی سیانتسیم
فلسفه ی اسلامی
فلسفه ی برتری مکانیک
هیچ کدام
2 - مفهوم ایمان چیست ؟
بینش گسترده ی انسان درباره ی جهان
جنبه ی انسانی تمدن که روح تمون به شمار می رود .
مجموع اندیشه های بشری درباره ی جهان
گرایش های والا ، معنوی و فوق حیوانی انسان که پایه و زیر بنای اعتقادی و فکری پیدا کند .
3 - در صورت جدایی علم از ایمان نمود ایمان چگونه خواهد بود ؟
میتواند طبیعت را به ما بشناساند و قوانین آن را بر ما مکشوف کند .
ایمان از خرافات دور می ماند .
می تواند ماوراء طبیعت را بر ما بشناساند و قوانین آن را بر ما مکشوف کند .
به جمود و تعصب تبدیل می شود .
4 - منظور از فعالیت های التذاذی چیست ؟
فعالیتی که انسان به حکم عقل و اراده وبه حکم مصلحتی انجام می دهد یا ترک می کند .
فعالیت های غریزی که انسان به حکم عقل و اراده انجام می دهد .
فعالیت های غیر غریزی که انسان به حکم عقل و اراده انجام می دهد .
فعالیتی که انسان تحت تأثیر مستقیم غریزه و طبیعت یا عادت انجام می دهد .
5 - چه هنگام عقل ، میل و اراده در انسان بر هم منطبق می شوند ؟
هنگامی که فعالیت های التذاذی فعالیت های تدبیری را پوشش دهد .
هنگامی که همه ی افعال انسان با لذت انجام شود .
هنگامی که فعالیت های تدبیری ، فعالیت های التذاذی را پوشش دهد .
هیچ کدام
6 -مقصود از آیه ی ( وَ لاتقفُ مَا لَیسَ لکَ بِهِ عِلمٌ ) چیست ؟
پرهیزاز شتابزدگی
مغرور نشدن به علم خود
اعتماد نکردن به علم دیگران
تکیه نکردن بر ظنّ و گمان
7 - منشأ تمدن و فرهنگ انسانی در چیست ؟
بینش ها
اختیارات
گرایش ها
بینش ها و گرایش ها
8 -خواستگاه و مخاطب ایدئولوژی اسلامی به ترتیب چیست ؟
فطرت - ناس
فطرت - طبقه ی خاص
ناس - فطرت
ناس - طبقه ی خاص
9 - در کدام ایدئولوژی انسان مطلق موجودی است انتزاعی نه عینی ؟
عام و انسانی
مارکسیسم
اسلامی
اومانیسم
10 - در کدام آیین به واسطه ی برخی تحریفات اندیشه ی تضاد علم و ایمان آمده است ؟
یهودیت
مسیحیت
اشاعره
معتزله
11 - مراقبت نفس و خودسازی جزء کدام یک از تعالیم اسلامی است ؟
اصول عقاید
اخلاقیات
احکام
اصول دین
12 - در کدام نوع از فعالیت ها ، علت غایی و نیروی محرک و برانگیزاننده ی انسان مصلحت است نه لذت ؟
فعالیت های التذاذی
فعالیت های لذت آور
فعالیت های تدبیری
فعالیت های ساده ای که انسان تحت تأثیر مستقیم غریزه و طبیعت برای رسیدن به یک لذت انجام می دهد .
13 - « قُلِ انْظُرُوا ما ذا فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما تُغْنِی الْآیاتُ وَ النُّذُرُ عَنْ قَوْمٍ لا یُؤْمِنُونَ » به چه موضوعی اشاره دارد ؟ ( آیه ی 101 سوره ی یونس )
دقّت و مطالعه در طبیعت
نگاه اجمالی به طبیعت
نظارت بر طبیعت
استفاده به همراه نظارت بر طبیعت
14 - خوش بینی به هستی از چه راهی حاصل می شود ؟
اعتماد کردن به دیگران
ساده انگاری
بی خیالی
جهان را هدف دار و متکامل دانستن
15 - دستورهایی که مربوط به فعالیت های خارجی و عینی انسان اعم از معاشی و معادی ، دنیوی و اخروی ، فردی و اجتماعی است چه نامیده می شود ؟
اصول عقاید
احکام
اخلاقیات
فلسفه ی دین