.

.

پنج راه شاد زیستن (به انضمام نقشه شادی جهان)

وبلاگ > مؤذن جامی، محمدهادی - خیلی ها زندگی را فدای اسباب زندگی کرده اند و شاد نیستند؛ شاخص شادی چیست؟ بین این شاخص و شاخص بخشش یا نیکوکاری چه ارتباطی هست؟ و ما در کجای این جهانیم.... بعدها به شاخص جهانی بخشش (که نشاندهنده انسجام جامعه هم هست) می پردازم, به موضوع شفافیت بین الملل و رتبه کشورمان در فسادمالی اشاره می کنم و از پارادوکس استرلین و نقد آن در خصوص ارتباط درآمد و شادی و نیز راهبردهای مبارزه با فسادمالی سخن خواهم گفت.... البته می دانم که موضوع شادی فردی و شادی اجتماعی همپوشانی دارند اما یکی نیستند.... دولت برای هردو بخصوص شادی اجتماعی باید فکری بکند اما نه با راهکارهای ساده انگارانه ای چون " ایستگاه شادی" و " سامانه نشاط" که موسمی و موردی و مقطعی است بلکه مرادم شادی و نشاط و امید پایدار و محرک توسعه و پیشرفت و عامل انسجام جامعه است...
 نایت اسکین
 
چند گزارش سالهای اخیر در خصوص شادی:

معرفی شادترین و غمگین ترین کشورهای دنیا/ جایگاه ایران درمیان شادترینها

به گزارش خبرگزاری مهر، براساس جدیدترین گزارش شادی جهانی که توسط شبکه راه حلهای توسعه ثبات پذیر سازمان ملل با حمایت دبیرکل سازمان ملل منتشر می شود شادترین کشورهای جهان به ترتیب اعلام شدند.این گزارش 156 کشور جهان را مورد بررسی قرار داد و کشورهایی که سطح شادی آنها در بالاترین سطح قرار داشت را به این ترتیب اعلام کرده است: دانمارک، نروژ، سوئیس، هلند، سوئد، کانادا، فنلاند، اتریش ، ایسلند و استرالیا.

براساس این گزارش ارمنستان در رده 128، روسیه در رده 68 ، ترکیه در رده 77 ، آذربایجان در رده 116، آمریکا در رده 17، گرجستان در رده 134 و ایران در رده 115 قرار گرفت.

برخی تحقیقات نشان می دهد که سلامت روانی مهمترین عامل تعیین کننده شاد بودن و یا نبودن فرد است، اما حتی در کشورهای غنی، کمتر از یک سوم از افراد تحت درمان برای یافتن سلامت روانی خود هستند. درحال حاضر درمانهای خوب و مقرون به صرفه برای افسردگی، اضطراب و روان پریشی وجود دارد و اگر این درمانها به طور گسترده در دسترس مردم قرار می گرفتند، شادی در جهان نیز افزایش می یافت.

این گزارش همچنین نشان دهنده مهمترین مزایای شادی است. افراد شاد طولانی تر و موثرتر زندگی می کنند، درآمد بهتری دارند و شهروندان بهتری برای جامعه مدنی خود هستند.

براساس این گزارش مردم رواندا، بروندی، جمهوری آفریقای مرکزی، بنین و توگو درمیان کشورهایی هستند که دارای کمترین میزان رضایت در زندگی خود هستند.

گزارش منتشر شده از شادترین کشورهای جهان افزوده است که نسبت به 5 سال گذشته دنیا جای شادتر و سخاوتمندتری شده است، تغییرات فاحش اقتصادی و سیاسی از عوامل کاهش سطح رفاه در برخی کشورها بوده است.

رتبه کشورهایی چون یونان، ایتالیا، پرتغال و اسپانیا به علت تأثیر بحران منطقه یورو کاهش چشمگیری داشته است و مصر، میانمار و عربستان نیز در پرتو آشفتگیهای اخیر سیاسی و مدنی خود دچار کاهش شدید در سطح رضایت و شادی مردم خود شده اند.

مصر بزرگترین سقوط را در سطح شادی داشته است و با در نظرگیری رتبه یک تا 10 و درنظر گیری 10 به عنوان شادترین سطح رتبه مصر در سال 2012 به 4.3 رسید درحالی که این رتبه در سال 2007 ، 5.4 اعلام شده بود.

آنگولا، زمیبابوه و آلبانی بیشترین افزایش شادی را درمیان کشورهای مختلف داشته اند.

این گزارش تصریح می کند: مردم می توانند به علل بسیاری ناخوشنود باشند این علل از فقر تا بیکاری و از هم پاشیدگی خانوادگی و بیماری جسمی گسترده است اما در هر جامعه ای بیماری روانی مزمن علت بسیار موثری برای داشتن احساس بدبختی تلقی می شود، اگر می خواهیم دنیای شادتری داشته باشیم باید رویکرد جدیدی به سلامت روانی در پیش بگیریم.

نقشه شادی جهان (اینجا) بر مبنای اطلاعات سازمان بهداشت جهانی، یونسکو، یونیسف و سازمانهای دیگر بر مبنای سلامت ، ثروت و تحصیل مردم تهیه شد.



در این نقشه رنگ ها هر چه قرمز تر باشند، میزان شادی بیشتر و هر چه زردتر باشند میزان شادی کمتر است.
****************************************************
آدریان وایت , پسیکولوژیست دانشگاه لایسسترLeicester (اینجا) با تحقیقات خود و جمع آوری اطلاعات سازمانهای مذکور اولویتهای ملتها را برای شاد بودن تنظیم کرد.

بررسی های محققان مبتنی بر سؤالاتی بود که در 100 مطالعه مختلف جهانی از 80 هزار نفر در سراسر دنیا پرسیده شد و در آن، ارتباط شادی با عواملی از قبیل سطح سلامت، ثروت و تحصیل ملل مختلف، مورد بررسی قرار گرفت.

بنابر همین گزارش مشخص شد میزان شادی ملی، ارتباط نزدیکی با سلامت، ثروت و تحصیل دارد. در این آمارگیری‌ها از مردم سؤال شد که آیا از زندگی‌شان راضی هستند یا نه؟ و پاسخ‌ها نشان داد مردمی که کشورهایشان، سیستم بهداشتی و پزشکی خوب، اوضاع اقتصادی مناسب‌تر و امکان برابر در دستیابی به تحصیل داشتند، شادتر و راضی‌تر بودند.

آدریان وایت سر پرست این تیم تحقیقاتی می گوید "این نکته قابل توجه بود که کشورهایی با جمعیت‌‌های بیشتر، مردمشان ناراضی‌تر بودند و به نظر می‌رسد که ناراحتی از زندگی مدرن و نگرانی از پیر شدن در ارتباط با احتیاج‌های سلامتی، اقتصاد و تحصیل از دغدغه های آنان باشد ."

نتایج تحقیقات نشان داد که شادترین کشورهای دنیا به ترتیب عبارتند از: 1) دانمارک، 2) سوئیس، 3) اتریش،4 ) ایسلند، 5) باهاما، 6) فنلاند، 7) سوئد (بعدیها : بوتان, برونئی, کانادا, ایرلند, لوکزامبورگ, ماستاریکا, مالتا, هلند, آنتیگوا وباربودا, مالزی, نیو زیلند, نروژ, سیشلز بیست کشور اول و ناشادترین ملتها نیز کنگو و زیمبابوه و بروندی با رتبه های 176 و 177  178. 

 رتبه آمریکا, آلمان, انگلستان, فرانسه, چین, ژاپن, هند و روسیه به ترتیب : 23 , 35, 41, 62, 82, 90, 125 و 167 بوده است.

 

 

سبز شادترین, سپس به ترتیب آبی, بنفش, نارنجی و کمترین شادی با رنگ سرخ (برخلاف معمول که سرخ را رنگ شادی می دانند!) مشخص شده است . رنگ طوسی / خاکستری نشانه فقدان اطلاعات است.


به گزارش همشهری آنلاین براساس گزارش شادی جهانی سال 2013 که امروز(13 آذر 1392) توسط مؤسسه زمین دانشگاه کلمبیا منتشر شده‌است، دانمارک، نروژ، سوئیس، هلند و سوئد شاد‌ترین کشورهای جهان هستند. این مطالعه برروی 156 کشور جهان انجام گرفته و براساس آن کشورهای روآندا، بروندی، جمهوری آفریقای مرکزی، بنین و توگو غمگین‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌روند.

رتبه ایالات متحده در میان کشورهای شاد جهان هفده است،‌اما این کشور هنوز پشت سر کشورهایی مانند کانادا، استرالیا، امارات و مکزیک قرار دارد. همچنین رتبه بریتانیا 22،‌آلمان 26 و چین 93 اعلام شده‌است. براساس این گزارش 10 کشور شاد جهان به ترتیب عبارتند از دانمارک، نروژ، سوئیس،‌ هلند، سوئد، کانادا، فنلاند، اتریش،‌ ایسلند و استرالیا.

نظرسنجی جهانی که در سال 2010 تا 2012 انجام شد منجر به انتشار اولین گزارش موسسه زمین دانشگاه کلمبیا در سال گذشته شد. براساس این گزارش با وجود اینکه زمین طی 5 سال گذشته به مکانی شاد‌تر و بخشنده‌تر تبدیل شده‌است، مشکلات سیاسی و اقتصادی درصد زیادی از میزان خوشی را در برخی از کشورها کاهش داده‌است.

رتبه کشورهایی مانند ایتالیا، یونان، پرتغال و اسپانیا به دلیل تاثیر بحران‌های منطقه یورو تا حد قابل توجهی کاهش یافته درحالی که مصر، میانمار و عربستان تحت تاثیر شدید رویداد‌های سیاسی و اغتشاشات مدنی قرار گرفته‌اند. بیشترین میزان رکود شادی به کشور مصر اختصاص یافته‌است.

براساس این گزارش بزرگترین عامل از بین رفتن شادی در کشورها کاهش احساس آزادی برای تصمیم‌گیری درباره رویداد‌های زندگی در میان انسان‌ها است. کشورهایی که درتلاش برای افزایش شادی مردمان خود هستند باید بودجه زیادی را صرف درمان بیماری‌های روانی کنند، که یکی از بزرگترین موانع در مسیر ارتقا شادی در میان انسان‌ها است. به گفته این گزارش، انسان‌ها می‌توانند به دلایل مختلفی از جمله فقر، بیکاری، شکست‌های خانوادگی و بیماری‌های روانی غمگین شوند،‌اما در یک جامعه میانگین، بیماری‌های روانی مضمن یکی از اثرگذارترین عوامل ناشاد بودن افراد است.

گزارش شادی جهان سال 2013 در راستای حرکت جهانی که در تلاش برای کاهش تاکید صرف بر رشد اقتصادی و افزایش تمرکز بر سیاست‌هایی که سلامت و شادی کلی افراد را بهبود می‌بخشد، ارائه شده‌است. مفهوم اقتصاد شاد اولین بار در سال 1972 توسط پادشاه بوتان پیشنهاد شد و اکنون توسط کشورهایی مانند بریتانیا، آلمان و کره جنوبی دنبال می‌شود. سازمان ملل متحد نیز اولین بار در جولای 2011 از اعضای خود خواست تا میزان شادی مردمان خود را ارزیابی کرده و از آن برای هدایت سیاست‌های جمعی استفاده کنند.
امیدوارم دولت محترم در این زمینه اقدامات لازم را به عمل آورد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.