.

.

نمونه سوالات دوره آشنایی با اندیشه و سیره امام خمینی (ره)

1-چه کسی به پیامبر اذن داد تا دولت اسلامی تأسیس کند ؟    خدا

2-نتیجه دولت اسلامی چیست ؟     اعمال حاکمیت-جامعه بشری به کمال معنوی و مادی رهنمون شود

3-در رأس تشکیلات اجرایی و اداری جامعه ی مسلمانان  که بود.؟      رسول اکرم(ص) (ولایت سیاسی )

 4-در اسلام، منظور از حکومت چیست ؟      هدف نیست، وسیله است برای اجرای احکام وحدود الهی؛ و ابزاری است برای عملیاتی شدن امور اجتماعی

5-حکومت امامان معصوم(ع) برای چیست ؟   همه برای اجرای عدالت و تزکیه ی نفس ها و تذهیب اخلاق، جهاد  کردند.

6-چه زمانی امام خمینی،پرچم مبارزه را بر دوش گرفت ؟       خصم با تمام امکانات  حاضر بود. حالی که روشنفکرنماها و عالم مآبان، از شدت هراس، به مجیزگویی شاه مشغول بودند.( قیام در برابر طاغوت  و مبارزه برعلیه کاپیتولاسیون)

7-کاپیتولاسیون چیست ؟    عبارت است از معاهده ای که به موجب آن بیگانگان حق اقامت در کشور دیگری را برای خود تحصیل بهره مند می شوند.(با امتیازات خاص)

8- در ایران این موضوع برای اولین بار درچه عصری مساله کاپیتولاسیون مطرح شد ؟  صفوی

9-قرارداد ترکمانچای چه موقع روی داد؟     در دوره قاجار و در پی شکست ایران در جنگ با روسیه (قانون مصونیت قضایی مستشاران روسی به ایران) پس ازآن دولتهای انگلیس و فرانسه نیز کاپیتولاسیون را به ایران تحمیل نمودند

10-رژیم شاه که از برنامه سخنرانی حضرت امام (ره) اطلاع پیدا کرده بود، چه پیامی به امام فرستاد؟  از طریق حاج آقا مصطفی خمینی،(  به دولت آمریکا برخوردی نداشته باشد که خیلی خطرناک است... حمله به شاه چندان مهم نیست.)

11-امام در چه تاریخی سخنرانی بسیارآتشین، کوبنده و افشاگرانه برعلیه خیانت کاپیتولاسیون به عمل آوردند؟ روز 4 آبان 1343 -  روز تولد حضرت فاطمه زهرا (س)

12- امام در سخنرانی آنروز سخن خود را با چه آیه ای شروع نمودند؟  آیه استرجاع (انا لله وانا الیه راجعون -  شدیدترین حملات را مستقیماً علیه آمریکا و شاه وارد نمودند.

13-جیمزبیل، محقق آمریکایی، در مورد این سخنرانی چنین می گوید؟ این سخنرانی پرشور او، یکی از مهمترین و تحریک کننده ترین بیانات سیاسی ایراد شده در ایران در این قرن می باشد

14-حضرت امام خمینی (ره) علاوه برسخنرانی  چه کردند ؟

اعلامیه ای روشن و غنی نیز علیه احیای کاپیتولاسیون صادر کردند.

15-یکی از انگیزه های قیام امام خمینی در برابر حاکمیت پهلوی چه  بود؟      در دیدگاه امام، شاه از کارگزاران صهیونیستها بود که مأموریت داشت تا زمینه های گسترش نفوذ آنها را در کشورهای اسلامی فراهم سازد.


در کانال علمی فرهنگی آذربایجان سوالات را بطور کامل دریافت کنید.

آدرس کانال    



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.