.

.

رفع بوی بد سیر با سیب

به گزارش نامه نیوز، سیر و دیگر اعضای خانواده سیرها ( پیاز، موسیر، تره فرنگی ) Cysteine Sulfoxide تولید می‌کنند و این ترکیب شیمیایی منجر به تولید چنین بو و طعمی می‌شود. این ترکیبات، بسیار شبیه به ترکیباتی هستند که توسط باکتری‌های بی‌هوازی تولید شده و منجر به بوی بد دهان می‌شوند.

رفع بوی بد سیر با این میوه خوشمزه

سیر از دو طریق می‌تواند تنفس ما را بدبو کند. زمانی که سیر را می‌خوریم ترکیبات سولفور را در دهان‌مان دریافت می‌کنیم و آنها بلافاصله این بوی بد را تولید می‌کنند. این ترکیبات بودار تا زمانی‌که مسواک نزده و نخ دندان نکشیم، در دهان باقی می‌مانند.


دومین راه از طریق ریه‌هاست. مطالعه جالبی در سال 1936 توسط دو پزشک انجام شد که به بیمار مبتلا به سرطان مری سوپ سیر دادند.



 نایت اسکین

به دلیل وجود سرطان، بیمار توسط لوله‌ای که از طریق دیواره شکم به معده اش می رفت و به طور کامل دهان را دور میزد تغذیه می شد. آنها متوجه شدند که هرچند سیر از طریق دهان به بدن بیمار وارد نشده ولی بعد از سه ساعت می توان بوی سیر را در تنفس وی احساس کرد. تحقیقات اخیر نیز این مطالعه قدیمی را تائید می‌کنند. ترکیبی که منجر به استشمام بوی سیر از ریه‌ها می شود Allyl Methyl Sulfide یا AMS نام دارد. AMS گازی است که در جریان متابولیسم سیر جذب خون می شود، از طریق خون به ریه‌ها می‌رسد و از آنجا بازدم می شود. این گاز گاهی از طریق پوست نیز دفع می شود. راز ماندگاری بوی سیر نیز همین است. به همین دلیل است که نمی‌توان به راحتی از شر بوی بد سیر رهایی یافت.

مهم نیست که شما چقدر دهان خود را تمیز کرده، شسته و مسواک می زنید، بوی سیر همچنان در بازدم شما وجود دارد چرا که از ریه‌ها خارج می‌شود. به گفته متخصصان ‌آمریکایی خوردنی‌هایی چون سیب، آب لیمو و نعناع در از بین بردن بوی نامطبوع سیر موثر هستند. همچنین مصرف چای سبز، جعفری و اسفناج می‌تواند به از بین بردن بوی نامطبوع سیر کمک کند. یکی از ترکیب‌های موجود در سیر موسوم به «allyl methyl sulphide» یا AMS در زمان هضم تجزیه نمی‌شود و به همین دلیل از طریق تنفس و عرق کردن از بدن خارج می‌شود.

در این بررسی از تعدادی شرکت کننده درخواست شد سیرخام مصرف کنند و سپس میزان چهار ترکیب در سیر را که ایجادکننده بوی نامطبوع در این ماده خوراکی هستند در تنفس این افراد اندازه گیری شد. سپس از آنان درخواست شد از مواد خوراکی مختلفی که تصور می‌شود قابلیت دارند بوی نامطبوع سیر را از بین ببرند، مصرف کنند تا تاثیر آنها ارزیابی شود. از میان تمامی مواد خوراکی مصرفی، سیب خام بیش از سایر گزینه‌ها در کاهش بوی نامطبوع سیر موثر بوده است. 

پرفسور «شریل بارینگر» از دانشگاه اوهایو گفت: سیب با خنثی کردن بوی آنزیم‌ها در سیر، این تاثیر مفید را دارد. در حقیقت مواد خوراکی‌ حاوی ترکیب‌هایی موسوم به «پلی‌فنول‌»ها مواد ایجادکننده طعم تند و بد را در سیر خنثی می‌کنند. همچنین اسیدی بودن آب لیمو در روند خنثی کردن بوی سیر موثر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.